Gyorsított ágazati vizsgálatot indított a tej és tejtermék piacán a Gazdasági Versenyhivatal, a szervezet gyanúja szerint a verseny korlátozása vagy torzulása is hozzájárulhatott az árak emelkedéséhez – közölte a GVH a Facebook-oldalán.
A közlemény szerint nagymértékben emelkedett a tej- és tejtermékek fogyasztói ára a közelmúltban, és ez a folyamat a mai napig is tart, miközben olyan jelzések érkeztek a versenyhivatalhoz, hogy a hazai termelő- és feldolgozó cégek beszállítói pozíciói gyengültek.
Megállapították: több tényező is közvetlen hatással volt a tejipari ágazat szereplőire és a fogyasztókra az elmúlt években, mint a világjárvány, az orosz-ukrán háború gazdasági hatásai, a termelési költségek növekedése, valamint a jogszabályi változások is.
A GHV szerint azonban indokolt vizsgálni, hogy az értéklánc különböző szintjein ezek a tényezők milyen mértékben fejtették ki hatásukat és mennyiben járulhattak hozzá a piaci szereplők közötti viszony átrendeződéséhez, vagy a termékkategóriákon belüli koncentráció átalakulásához, mint a sajátmárkás termékek arányának növekedése.
A GVH a napokban jelentette be, hogy vizsgálják az élelmiszer-kiskereskedelmi piac szereplőit, az árazási gyakorlatukat, külön figyelmet fordítva a hatósági ársapkás termékek helyettesítőire, így a tejtermékekre.
A KSH legfrissebb adatai szerint decemberben a tej fogyasztói ára 52 százalékkal, a tejterméké 79,2 százalékkal emelkedett az előző év decemberéhez képest. Az év utolsó hónapjában az élelmiszerárak éves viszonylatban 44,8 százalékkal nőttek.
A jelentés tervezetének elkészítésére a GVH-nak egy hónapja van, de indokolt esetben két alkalommal, legfeljebb egy-egy hónappal meghosszabbítható. A vizsgálat eredményeit jelentésben összegzik majd – írták.
MTI
Címlapkép: Illusztráció
Népszerű cikkek a rovaton belül
Pályázzon tájjellegű étellel!
Egyre több halat eszünk!
Magyar gasztronómia a csúcson: tíz honi étterem nyert el idén Michelin-csillagot
A magyar sertéshús vásárlására hívja fel a figyelmet az agrárkamara
A globális élelmiszerárak több mint másfél éves csúcsra emelkedtek novemberben
Magyar éremesővel zárult a világ legrangosabb sajtversenye
Tovább bővült a HÍR védjegyes termékek köre
A májkrémeket tesztelte a Nébih
Elindult a #vadateszem kampány